ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

ITglosa: Jídlo a pití v mobilu

Po dvou svátečních pondělcích se zase všichni vrháme po neděli do práce. A po sváteční pauze k tomu ráno můžete ke kávě opět přikusovat tradiční glosu Michala Rady. Dnes to bude skutečně tematické, bude to o jídle a pití v jeho telefonu, přičemž doufáme, že nemyslí drobky pod displejem.
Je pondělí 1. ledna a já sedím ve Starbucks a dávám si snídani. Tak když už jsem tady, napíšu glosu, ne? Samozřejmě, vyjde až za týden, ale když už mám slinu?
Tentokrát chci napsat něco osobního, něco z mého života. Nejen proto, že je Nový rok, si teď uvědomuju, jak strašně si užívám všechnu tu techniku. Stále víc a víc sleduju, jak hodně právě mně technika pomáhá a co všechno s ní můžu dělat. A je to fakt zábava, mít na všechno aplikaci, vše mít pěkně zapsané a uspořádané rovnou v kapse a využívat svoje zařízení bez nutnosti řešit to, jestli a kam jsem si co uložil a pracovat zrovna na tom, co se mi chce.
Většina z vás ví, že nevidím. O nás slepcích se říká, že to s ovládáním moderní techniky máme těžké, no upřímně, opak je pravdou. Počítače, ale hlavně mobilní zařízení, nám umožňují dělat stovky věcí, které by jinak pro nás byly nemožné nebo obtížné. Ale o tom psát nechci, o tom - pokud budete mít zájem - rád napíšu jindy.
Dnes chci psát o aplikacích a službách, které mně dělají radost a o tom, jak si to užívám. Začnu i pro mě novinkou, a tou je právě aplikace od Starbucks. Samozřejmě si můžete vzít věrnostní plastovou kartičku, ale vlastně ji nepotřebujete, protože místo toho máte aplikaci. V ní můžete nejen zjistit, kde je nejbližší otevřená kavárna, ale hlavně s ní můžete rovnou platit. Funguje to jako klasické virtuální karty, prostě si to přes telefon nabijete penězi, a pak s tím v obchodě platíte. Je to skvělé, rychlé, přístupné i pro nás slepce, ale hlavně strašně geekovské, a to mě na tom baví.
Poslední týden jsem si nainstaloval aplikace od všech obchodů, kam rádi chodíme, tedy pokud je mají. Od “Mekáče” až právě po kavárny. No stále mě překvapuje, kolik i z velkých značek svoji aplikaci nemá. A pokud má, tak, jak chudá je vlastně nabídka v aplikaci.
Třeba již zmiňovaný McDonald's, ten teď i obchody v Evropě vybavuje takzvanými kiosky, tedy obřími dotykovými terminály, kde si můžete bez fronty (teda až na tu frontu na terminál samozřejmě) objednat, podrobně si určit, co si dáte a proč, a dokonce i bezkontaktně zaplatit, pak si jen jdete pro objednané jídlo k výdeji. Dost mě překvapilo, že taková, mimochodem technicky nenáročná, funkce není rovnou v aplikaci, například by bylo jistě možné si v aplikaci předem sestavit objednávku už třeba po cestě do “Mekáče”, a pak přes vygenerovaný kód ji jen předat obsluze. Proč tohle zase napadne jenom mě? Stejně jsem zaražen nad tím, jak málo informací o aktuálních nabídkách máte v aplikacích takovýchto řetězců. Třeba už zmiňovaný Starbucks vůbec nemá sekci se seznamem toho, co si můžete dát, a to si myslím, že by řada uživatelů ocenila. Mimochodem konkurence to alespoň u stálé nabídky mají, takže to jde, když se chce.
Mimochodem existuje pár geekovských kavárenských projektů, kde si dokonce můžete v kavárně přes jejich aplikaci předem kávu objednat a zarezervovat, a dokonce i zaplatit, a pak si jen přijdete a oni vám ji vydají. Tohle jsem ještě nezkoušel, ale nebojte, zkusím a dám vědět. Takové projekty pro nás technické a aplikační nadšence se mi opravdu líbí a strašně rád si to užívám.
Stejně jako jsme si v rodině užívali placení přes Android mnoho měsíců před jeho údajným spuštěním v ČR (neznalost některých i ICT novinářů, kteří nevědí, že třeba ČSOB to měla již přes rok, mě fascinuje), nebo elektronické jízdenky na vlak v mobilu.
Je nás sice stále málo, ale počet uživatelů vyžadujících aktivní služby a širší nabídky služeb a funkcí aplikací snad roste. A to je dobře.
Hezký týden třeba s aplikacemi na jídlo přeje Michal Rada.

Autor: Michal Rada