Turecká nízkonákladová letecká společnost se vybavila odolnými tablety

Nízkonákladová letecká společnost dosáhla výrazných úspor ve výši 135 000 € na letadlo ročně. Letecké posádky byly vybaveny plně odolnými tablety a softwarem pro elektronickou letovou dokumentaci. Výsledkem byly roční úspory ve výši 11 milionů € díky omezení nákladů na papírování, tisk a kopírování a také možnostem posádky pracovat rychleji, dynamičtěji a nákladově efektivněji.

Panasonic Toughpad FZ-G1 je schválen pro použití v elektronické letové dokumentaci v leteckém průmyslu. EFB jsou navrženy tak, aby nahradily papírové referenční materiály, které s sebou pilot do letadla často nosí, a to včetně návodu k obsluze letadla, provozního návodu pro leteckou posádku a navigačních map. Navíc může EFB obsahovat další softwarové aplikace, které automatizují ručně prováděné postupy, například vzletové kalkulace.

Proč zrovna Panasonic?

Pegasus Airlines týdně provozuje 3 000 letů a ročně přepraví 25 000 000 cestujících do 100 různých destinací. Než tyto aerolinky začaly spolupracovat se společností Panasonic na projektu EFB, přepravovaly se všechny dokumenty nezbytné pro navigační bezpečnost v kokpitu. Tyto dokumenty často vážily až 50 kg a každá aktualizace se v nich musela provádět ručně, což vedlo k vyšší pracovní zátěži i nákladům. Zavedení tabletu Panasonic Toughbook FZ-G1 opatřeného softwarem EFB výrazně omezilo překážky v práci a zvýšilo pracovní produktivitu pilotů.

Pilot a kapitán Pegasus Airlines Aydın Yumrutaş uvedl: „Díky zavedení tabletu Panasonic Toughpad FZ-G1, operačního systému Windows a cloudové technologie do našeho inventáře funguje systém EFB skutečně bezchybně a stal se nepostradatelnou součástí každého z našich letů.“

Pegasus Airlines zvolily 10palcový tablet Panasonic Toughpad FZ-G1, který účinně nahrazuje tašky dokumentů vážící desítky kilogramů. Podrobné testy dále prokázaly, že tablet Panasonic Toughpad FZ-G1 odolá nárazům, vodě, prachu i vibracím a zvládl i extrémní teploty. Tyto vlastnosti spolu s vysoce reaktivní obrazovkou, která je dobře viditelná i za přímého slunečního světla, Pegasus přesvědčily, aby si jako partnera zvolily společnost Panasonic.

„V minulosti zabrala příprava a schválení elektronických formulářů a elektronických letových plánů mnoho času“, dodal Aydin Yumrutaş. „Díky vylepšenému systému EFB nyní letové plány dostáváme skrze něj, schválíme je a odešleme zpět. Systém nyní provádí i výpočty výkonu, které jsou pro bezpečnost letu zásadní, a jejich přesnost pak můžeme během letu precizně monitorovat. V kokpitu už nám nezabírají místo kila dokumentů, která jsme s sebou, museli přenášet. Máme tak více místa k uložení návodů, které ukládá úřad pro civilní letectví, a důležité referenční dokumenty máme na dosah ruky.  Věřím, že Pegasus airlines tento krok velmi prospěl z hlediska bezpečnosti, souladu s předpisy i úspor.“

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor