ITglosa: Vrchol automatizace - samoobslužné pokladny, kde je sama obsluha

Je pondělí a s ním tradiční IT glosa Michala Rady. Tentokrát zabrousíme do obchodů a podíváme se na jeho glosování jednoho z moderních fenoménů automatizace prodeje.

Nedávno jsme s manželkou z ničeho nic dostali při chůzi pěšky do práce chuť na rohlík s jogurtem k obědu. Oproti všem těm mastným megajídlům celkem příjemná změna, ne? A vešli jsme do jednoho nejmenovaného obchodu a po nákupu zboží jsme pochopitelně zamířili k pokladně.

U pokladny stál mladík a pomáhal nám snímat nákup čtečkou čárových kódů, pak se zeptal, kolik máme rohlíků, a nakonec nám řekl, abychom mince strčili do otvoru a čekali, až nám vypadnou drobné nazpátek. Ano, byla to samoobslužná pokladna, poslední výdobytek moderní techniky a automatice v prodejnách. Kdo jste to nikdy neviděli, tak princip je jednoduchý. Prostě každou položku necháte načíst buď čárovým kódem, nebo zvážit (třeba zeleninu), nebo někde na dotykové obrazovce vyberete pečivo a jeho počet. Pak vše potvrdíte a ukáže se výsledná cena. Vy zaplatíte buď kartou, nebo vsunete mince či bankovky do příslušného otvoru a čekáte na vrácení peněz, ty zase v jiném otvoru vypadnou ven. Pak to jen sbalíte a jdete.

Samozřejmě, to, co mě na tom trochu zarazilo, bylo to, že u samoobslužné pokladny byla obsluha. Popravdě, nevěřícně jsem nad tím kroutil hlavou docela dlouho. Trochu jsem se samozřejmě poptal a zjistil jsem, že samoobslužné pokladny jsou natolik nové, že s nimi zákazníci prostě neumí, takže se nedají používat jako samoobslužné. Kromě toho prý Češi občas pronášejí zboží přes takové pokladny, aniž by se obtěžovali za ně platit - jak české, že?

Nicméně je pravda, že na jedné straně jsme národ nejvíc používající elektronické platební metody, na druhé straně každý dosavadní pokus o samoobslužný terminál prakticky na cokoliv totálně selhal. Připomněli jsme si to v jedné zrekonstruované provozovně McDonald's, kde si už můžete objednat a zaplatit u takových velkých dotykových panelů. Tam totiž také stále musí stát hostesky a pomáhat lidem, protože zákazníci tvrdí, že i tak jednoduché rozhraní dotykové aplikace na panelu je pořád dost složité.

Takže, technologie jsou sice pomocí, ale zase ne tak moc, jak by si asi obchodníci přáli. V podstatě na nějakou velkou automatizaci není připraven ani obchodník, ani zákazník. A je pravda, že aby to tak nějak celé dávalo smysl, musí to být nejen automatické, ale i snadno použitelné pro oba. Ale vlaštovky už jsou, a to nejen u nás, v USA jsou již i zcela automatizované obchody úplně bez obsluhy, ale třeba i zcela automatizovaná pizzerie. Otázka pak ale je, komu můžete vynadat, když na své pizze nemáte ančovičky, že?

Krásný týden bez front u jakýchkoliv i automatických pokladen přeje Michal Rada

 

Autor: Michal Rada