Co mělo být největším tahákem Black Friday

Všichni hlavní výrobci odhalili své nabídky na Black Friday. Ty byly dříve dostupné jen v USA, ale dnes jsou dostupné i v mnoha zemích Evropy, kde obchodníci nabízejí konkurenční nabídky.

black friday 1898111 1280Annette Zimmermannová, viceprezidentka pro výzkum ve společnosti Gartner se s námi podělila o svůj názor na nejvyhledávanější zařízení této sváteční sezóny. Skutečné výsledky ještě ale nejsou známy, proto jde stále jen o odhad, jak Black Friday dopadne. Annette Zimmermannová však hovoří i o odhadech prodejů nejen na Black Friday, ale i na nejbližší období.

Jaké byly, podle vás, bestsellery tento Black Friday?

Odvětví spotřebního zboží, včetně prodejců elektronických zařízení, očekává, že Black Friday bude jeden z největších nákupních dnů tohoto kalendářního roku a ukáže, jaké budou nejoblíbenější vánoční dárky roku 2017.

Výrobci a obchodníci budou nabízet záplavu skvělých nabídek u elektroniky. Ty zařízení, u kterých se očekává, že nejvíce nalákají zákazníky, jsou sluchátka, tablety, fitness náramky, chytré telefony a televize. Také očekáváme, že chytré hodinky, virtuální osobní asistenti a chytrá sluchátka nažhaví poptávku. Někteří zákazníci vyčkávali s nákupem Apple Watch až doteď, protože se zatím nezdály dost přesvědčivé. Avšak s jejich mobilním připojením nabízí Apple Watch Series 3 nové možnosti použití, jako přehrávání hudby během cvičení v posilovně nebo ponechání vašeho iPhonu doma, což nevyhnutelně podnítí poptávku a zvýší prodej na Black Friday a tuhle sváteční sezónu.

Očekáváme, že se v roce 2017 prodá 41,5 milionu chytrých hodinek. Další výrobci elektroniky, jako Huawei, LG, Samsung a Lenovo, k tomu také přispějí, ale Apple Watch zatím zůstávají nejúspěšnějšími chytrými hodinkami na trhu.

Další produkty z řady nositelné elektroniky, které možná uspějí tuhle sváteční sezónu, jsou náramky. Předpokládáme, že se jich roce 2017 prodá 44 milionů jednotek, ale už v roce 2019 prodej chytrých hodinek toto číslo překoná. Celkově předpovídáme, že se celosvětově prodá 310,4 milionu nositelných zařízení, zvýšení o 16,7 procenta oproti roku 2016.

Když se podíváme na trhy virtuálních osobních asistentů a chytrých sluchátek, zjistíme, že prodejci v poslední době přidali některé podstatné věci do produktových portfolií. Například Google nedávno obohatil svou nabídku hardwaru o Pixel Buds a dostupnější Google Home Mini, které konkuruje Echo Dot od Amazonu. Předpokládáme, že v příštích dvou až třech letech se budou tyto dva trhy rapidně rozvíjet, a to jak z hlediska množství, tak technologických pokroků.

Podle naší nejnovější předpovědi očekáváme, že trh s Bluetooth sluchátky v roce 2017 dosáhne 150 milionů prodaných jednotek. Prodeje virtuálních osobních asistentů se za rok 2017 zvýší na 11,8 milionu jednotek.

Rozpoutá Black Friday v Evropě nákupní horečku ještě před Vánoci?

Už po několik let je Black Friday v Evropě obchodní trhák, a to jak v online, tak i v offline prodeji. Tento trend pozorujeme v mnoha zemích Evropy, včetně Spojeného království, Německa, Francie a Itálie, kde se Black Friday a Cyber Week staly mezi nákupčími dobře známými pojmy. Přesto jsou mezi USA a Evropu některé regionální rozdíly. Ve většině případů ale jde o dostupnost produktů spíše než o rozdílné preference.

Jaké tedy budou nejprodávanější zařízení v Evropě?

Podobně jako v USA očekáváme, že Apple Watch Series 3 se svou novou funkcí mobilního připojení získají pozornost zákazníků. Apple zajistil připojení svého eSIM produktu s některými z největších poskytovatelů mobilního připojení v Evropě, včetně Deutche Telekom, Orange a EE. Nicméně spolupráce s dalšími partnery bude do budoucna potřeba, aby je zákazníci v Evropě lépe přijali.

Vlajkový produkt firmy Fitbit, Ionic, představený na IFA letos v září, by se letos také mohl objevit na dopisech Ježíškovi. Bohužel Spojené království je zatím jediná země v Evropě, kde jedna z jeho nových vlastností, Fitbit Pay, funguje. Platební služby dalších prodejců jsou často také nedostatečné. Efektivní a spolehlivé platební služby v nositelné elektronice se musí stát prioritou pro všechny prodejce, protože budou čím dál více součástí uživatelské zkušenosti a zajistí loajalitu ke značce.

Chytré telefony zůstanou jedním z nejvyhledávanějších vánočních dárků. Gartner očekává v roce 2017 celkový prodej 1,57 miliardy jednotek, zvýšení o 4,9 procenta oproti roku 2016. Huawei stále zvětšuje svůj podíl, ve třetím čtvrtletí roku 2017 to bylo 11,9 desetin procenta, celoročně 10,2 desetiny procenta, a to posunulo Huawei na solidní třetí místo na trhu hned za Samsung a Apple. Huawei se drží na třetím místě, že se staví mimo zbytek chytrých telefonů s Androidem a přebírá zákazníky problémovým prodejcům, jako HTC a Sony.

-LiM