ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

ITglosa: IT nejede ani v IT firmách

K pondělnímu ránu patří mimo jiné i glosy architekta a novináře Michala Rady. Navazuje na minulý týden, kdy psal o IT a (ne)komunikaci s ním. A dnes si vzal do klávesnice ICT firmy s podobným tématem.

Minulý týden jsem psal o komunikaci či spíše nekomunikaci byznysu s IT ve firmách, které se technikou nezabývají. Ještě v pondělí mi volal kamarád, co pracuje v IT firmě a ujistil mě, že v společnostech, které má funkčnost ICT procesů živit, je to ještě horší. Tak abych učinil spravedlnosti zadost, zde je i pár historek z tohohle sektoru.

IT firmy tvrdí spoustu prázdných frází o potřebě dobře popsaných a funkčních procesů. Tedy, abyste mi dobře rozuměli, pokud jsou někde opravdu dobře fungující procesy, je to skvělé. Ale snad nejhorší procesy mají samy IT firmy uvnitř. Je to hořké sousto pro všechny, samozřejmě tady nikoho nebudu jmenovat, ale je to fakt. Přísně střežené tajemství různých analytických a konzultačních firem, které se zákazník nikdy nesmí dozvědět. Zatímco zákazníkovi prezentují skvělé barevné prezentace a odevzdávají výborně vypadající dokumenty plné diagramů, poznámek, odkazů a různých jiných designových udělátek, za nimi je obrovská černá díra chaosu.

Jeden kamarád mi vyprávěl, že když přišel na docela vysokou pozici do velké - vlastně obří - IT firmy, první den vyfasoval vstupní kartu a kancelář s výhledem. V té pak seděl neuvěřitelný týden a vůbec nic se nedělo. Po týdnu se šel zeptat, co má dělat. Po prvních vteřinách prázdného pohledu sekretářky openspace vedle se jí rozsvítilo a s mumláním něčeho ve stylu “aha, vy jste ten nový manažer, oni na vás asi zapomněli”, odešla cosi řešit. Už druhý den dostal od firmy notebook. Sice s ním nemohl nic dělat, protože nedostal heslo ke svému účtu, ale ten pocit, že už je zapojen do hry. Napadlo ho, že začne chodit po firmě a náhodně bude vstupovat do zasedaček a sedat si k náhodným jednáním, ale je měkkej, a tak to nakonec neudělal. Asi po třech týdnech dostal první práci. Jeho prvním úkolem bylo zjistit, jak ve firmě omezit lidské zdroje a identifikovat špatně fungující procesy. Ne, to není vtip.

A jak funguje vnitřní komunikace IT byznysu s firemním IT? Firemní IT dělá to, co se jim řekne. Většinou “se jim řekne” pěkná hovadina, něco ve stylu zero-mail-communication (to znamená, že se po firmě nesmí posílat maily, jen komunikovat prostřednictvím firemní sociální sítě). Dva měsíce se připravuje “proces přechodu”, a pak se to spustí. Spustí se to pochopitelně tak, že ředitel firmy rozešle všem mail, ve kterém popíše výhodu nemailové komunikace, místo toho, aby poslal odkaz na onu firemní síť. Celá zero-cokoliv taktika vydrží asi týden, protože pak vedení IT firmy zcela překvapivě zjistí, že je třeba komunikovat také se zákazníky. Dostane se do situace, kdy maily od zákazníků oborně zdatní a vysoce kvalifikovaní pracovníci kopírují do sociální sítě, kde samozřejmě polovina funkcí nefunguje. Po dvou týdnech, několika promarněných zakázkách a ztrátě psychické pohody dvou až deseti manažerů se firma dohodne na tom, že je to “kravina” a obrátí se na IT, co si to zase vymysleli. Taky reálná historka, mimochodem.

Třetím příkladem jsou samotné ICT procesy. IT firmy nabízející drahé analytické systémy zásadně dělají vnitřní analytiku v Excelu, a tak není problém, když obchodní manažer divize dostane do mailu 5 tabulek v Excelu, aby je vyplnil, ale do zítra, protože to nějaký zoufalec ještě musí pak zpátky přeťukat do manažerského systému, aby to bylo v pátek na poradě.

Nechci tady kopat do firem, naopak chci uklidnit jejich zákazníky. Ať už vám přijde z velké IT firmy přednášet o potřebě řízení, procesů, komunikace a funkčních, a hlavně správně využívaných ICT nástrojů kdokoliv, máte téměř jistotu, že v jeho firmě je v tom ještě větší nevěstinec než u vás. Ale vyslechněte si ho, všechno, co říká, je pravda. Jen se to nikomu, včetně jeho vlastni firmy, nepodařilo dostat do praxe.

Poznámka na konec: Platí zlaté pravidlo, že čím větší firma, tím větší chaos. Z tohoto pohledu se fúzování společností jeví jako zlatý důl pro psychoterapeuty.

Ve velkých i malých firmách, ale i všude jinde si užijte pondělí i celý týden, to vám přeje Michal Rada

 

Autor: Michal Rada