Performance 2020: AI čím dál více proniká do nákupních procesů

Budoucnost PPC a výkonnostní reklamy? Bude o automatizaci a umělé inteligenci. Ale také o schopnostech PPC specialistů, kteří se musí naučit být skutečně komplexními marketéry. Takové poselství vyslala k více než 300 účastníkům konference Performance 2020, jejíž první ročník se uskutečnil v Praze.

Už samotný seznam hostů vůbec první české konference, která se zaměřila na téma výkonnostního marketingu, sliboval unikátní zážitek. Warren Knight, Purna Virji nebo Justus M. Mallach jsou světově uznávaní experti, před tuzemským publikem však vystoupili vůbec poprvé. Nabídli přitom vše, nač jsme od zahraničních řečníků zvyklí – zajímavé vize, konkrétní rady, ale třeba také notnou dávku entuziasmu.

Budoucnost patří chatbotům i hlasovému vyhledávání

Umělá inteligence stále více proniká do nákupních procesů na internetu. A její nástup bude rychlý – do roku 2020 budeme většinu svých nákupů realizovat bez jakékoliv interakce s dalšími lidmi. „85 procent lidí bude v roce 2020 nakupovat za pomoci moderních technologií,“ je přesvědčena Purna Virji z Microsoftu.

Podle Purny vyvíjí Microsoft pro ulehčení nákupního procesu hlasové vyhledávání. Pomocí osobního asistenta je možné přes Google vyhledat prakticky cokoliv. „Hlasové vyhledávání se za poslední dobu hodně posunulo dopředu. Stačí vašemu asistentovi položit otázku a ihned se načtou produkty, které zákazníka zajímají,“ dodala.

6 trendů v online marketingu

S velkým potenciálem chatbotů a umělé inteligence souhlasí také Warren Knight, který do Prahy dorazil z Velké Británie. „Umožňují být se zákazníkem neustále v kontaktu, brzy si na to zvyknou všichni,“ vysvětluje. Warren na Performance 2020 přivezl přednášku zaměřenou na 6 hlavních trendů v online marketingu, k nimž připojil také řadu zajímavých čísel a statistik. „56 procent lidí dnes sleduje své oblíbené značky na sociálních sítích a 31 procent očekává, že právě tam s nimi firmy budou komunikovat,“ doplňuje.

Mezi trendy, na které Warren přítomné návštěvníky upozornil, se vedle sociální komerce, automatizace nebo vyprávění příběhů objevilo také využití live streamingu. To Warren demonstroval v praxi, když na Facebooku živě odvysílal pozdrav pražského publika Londýňanům. Své vystoupení pak nezapomněl zpestřit několika zábavnými vsuvkami. Jako bývalý tanečník tak například neměl problém naučit moderátora akce slavný „moonwalk” Michaela Jacksona.

Temná budoucnost PPC

Vedle zahraničních řečníků se ale nezapomnělo na nejznámější tváře PPC reklamy z Čech a Moravy. Do Prahy tak přednášku zaměřenou na trendy, které mohou negativně ovlivnit výkonnostní marketing, přivezla Markéta Kabátová z uLab. Podle ní je třeba se obávat nejen nedůvěry lidí v internetovou reklamu, ale také například jejího blokování. „Jen
v loňském roce se blokování na počítačích zvýšilo celosvětově o 17 procent,”
říká a poukazuje na to, že i Google a Microsoft aktivně řeší, jak z webu vymýtit tu nejhorší reklamu.

Zatímco řada přednášek se věnovala vizím nebo nastupujícím trendům, Petra Pacáková z ACOMWARE nabídla ve své přednášce skutečně praktické rady pro správné využití PPC reklamy v malých a středních e-shopech. Petra e-shopům mimo jiné doporučuje, aby se nezabývaly pouze významnými klíčovými slovy, která jim přináší vysokou návštěvnost. „Slova s malou návštěvností se vyplatí optimalizovat, protože často v součtu přinesou nejvíce konverzí,“ vysvětluje.

Správný PPC specialista vidí za roh

Jedním z významných témat prvního ročníku Performance 2020 byla také měnící se role PPC specialistů. Jak se shodli již sami zahraniční experti, nejen kvůli rychlému rozvoji nástrojů a technologií už dávno nestačí, aby byl PPC specialista pouhý „klikař“. Naopak, v budoucnu uspějí jen ti specialisté, kteří budou mít skutečně komplexní znalosti online i offline reklamy. Ideální PPC specialista podle Petry Větrovské by měl být „nejen matematik a analytik, ale také inovativní, systematický člověk, která má velký přehled v celém oboru”.

Konference Performance 2020 proběhla 6. června v Praze, jejím pořadatelem byla konzultační společnost ACOMWARE. Více informací najdete na webu www.performance2020.cz.

ICT NETWORK NEWS byl mediálním partnerem.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor