ITglosa: Těžba pojídáním hamburgerů, to se mi líbí

Jako každé pondělí je tu glosa Michala Rady. Tentokrát opět na jeho oblíbené téma, tedy hamburgery. Ale teď se dozvíme, že jezení burgerů může být i záslužná práce.

I v tomhle týdnu jsem přemýšlel, o čem vám napíšu, abych vás pobavil. A téma se objevilo vlastně samo. Přiznám se, že takovou volovinu bych snad ani já sám nevymyslel.
Americká společnost Chanticleer, která provozuje několik fastfoodových řetězců a restaurací specializujících se zejména na burgery (třeba i Hooters), se rozhodla kromě masových placek věnovat i kryptoměnám. Vymyslela si vlastní kryptoměnu Mobivity, která pravda není zase tak úplně její, nicméně teď se rozhodla si ji přivlastnit a obchodovat s ní. Zákazníci budou tak pomyslně těžit při konzumaci burgerů a dalších jídel, neboť za konzumaci pokrmů budou dostávat tuto virtuální měnu ve speciálním věrnostním programu.
Takže každý, kdo si dá burger či jiné jídlo v některé z jejich restaurací zapojených do pilotního programu, nejenže dostane, pokud se zapojí, měnu, ale tím, jak bude "jíst", tím bude de facto těžit. No, to je přesně něco pro mě, představa, že do sebe láduju burgery a mám k tomu skvělou výmluvu, je úžasná.
Už to vyloženě vidím, žena se podivuje nad tím, že si dávám už třetí burger a já jí na to s plnými ústy jen zamumlám: "Ale já netloustnu, já těžím." Super představa, ne?
Už několikrát jsem psal o tom, jak to s těmito "virtuálními měnami" vlastně doopravdy je. Je jich de facto kolem nás docela dost. Při každém nákupu na jakoukoliv věrnostní kartu dostáváte nějakou virtuální měnu. Rozdíl mezi "virtuální měnou" a "kryptoměnou" je v tom, že kryptoměna je postavena jen na jiných principech a je daleko anonymnější a dokáže si žít univerzálním životem, kdežto nějaká virtuální měna je závislá na jejím provozovateli, třeba na řetězci kaváren, nákupním centru, nebo na provozovateli dané slevové karty.
Vtip téhle konkrétní akce v USA je jednak v tom, že marketingově vypadá skvěle - styl "jezením hamburgerů těžíte" je jednak neotřelý a jednak evokuje těžkou fyzickou práci, což do jisté míry konzumaci burgeru omlouvá. Jednak je to faktické těžení a využívání nezávislé a anonymní kryptoměny, což je i v oblasti věrnostních programů docela novum. No, do Ameriky kvůli tomu asi nepoletím, ale ta představa, jak těžce makám a těžím žvýkacími svaly, je prostě super.
Už i Terry Pratchett psal o tom, že když trpaslíci nemají nářadí, prostě v dole "koušou", no teď si to můžete vyzkoušet i v burgerové restauraci.
Krásný týden třeba při pojídání burgerů vám přeje Michal Rada.

Autor: Michal Rada

ITglosa: Jídlo a pití v mobilu

Po dvou svátečních pondělcích se zase všichni vrháme po neděli do práce. A po sváteční pauze k tomu ráno můžete ke kávě opět přikusovat tradiční glosu Michala Rady. Dnes to bude skutečně tematické, bude to o jídle a pití v jeho telefonu, přičemž doufáme, že nemyslí drobky pod displejem.
Je pondělí 1. ledna a já sedím ve Starbucks a dávám si snídani. Tak když už jsem tady, napíšu glosu, ne? Samozřejmě, vyjde až za týden, ale když už mám slinu?
Tentokrát chci napsat něco osobního, něco z mého života. Nejen proto, že je Nový rok, si teď uvědomuju, jak strašně si užívám všechnu tu techniku. Stále víc a víc sleduju, jak hodně právě mně technika pomáhá a co všechno s ní můžu dělat. A je to fakt zábava, mít na všechno aplikaci, vše mít pěkně zapsané a uspořádané rovnou v kapse a využívat svoje zařízení bez nutnosti řešit to, jestli a kam jsem si co uložil a pracovat zrovna na tom, co se mi chce.
Většina z vás ví, že nevidím. O nás slepcích se říká, že to s ovládáním moderní techniky máme těžké, no upřímně, opak je pravdou. Počítače, ale hlavně mobilní zařízení, nám umožňují dělat stovky věcí, které by jinak pro nás byly nemožné nebo obtížné. Ale o tom psát nechci, o tom - pokud budete mít zájem - rád napíšu jindy.
Dnes chci psát o aplikacích a službách, které mně dělají radost a o tom, jak si to užívám. Začnu i pro mě novinkou, a tou je právě aplikace od Starbucks. Samozřejmě si můžete vzít věrnostní plastovou kartičku, ale vlastně ji nepotřebujete, protože místo toho máte aplikaci. V ní můžete nejen zjistit, kde je nejbližší otevřená kavárna, ale hlavně s ní můžete rovnou platit. Funguje to jako klasické virtuální karty, prostě si to přes telefon nabijete penězi, a pak s tím v obchodě platíte. Je to skvělé, rychlé, přístupné i pro nás slepce, ale hlavně strašně geekovské, a to mě na tom baví.
Poslední týden jsem si nainstaloval aplikace od všech obchodů, kam rádi chodíme, tedy pokud je mají. Od “Mekáče” až právě po kavárny. No stále mě překvapuje, kolik i z velkých značek svoji aplikaci nemá. A pokud má, tak, jak chudá je vlastně nabídka v aplikaci.
Třeba již zmiňovaný McDonald's, ten teď i obchody v Evropě vybavuje takzvanými kiosky, tedy obřími dotykovými terminály, kde si můžete bez fronty (teda až na tu frontu na terminál samozřejmě) objednat, podrobně si určit, co si dáte a proč, a dokonce i bezkontaktně zaplatit, pak si jen jdete pro objednané jídlo k výdeji. Dost mě překvapilo, že taková, mimochodem technicky nenáročná, funkce není rovnou v aplikaci, například by bylo jistě možné si v aplikaci předem sestavit objednávku už třeba po cestě do “Mekáče”, a pak přes vygenerovaný kód ji jen předat obsluze. Proč tohle zase napadne jenom mě? Stejně jsem zaražen nad tím, jak málo informací o aktuálních nabídkách máte v aplikacích takovýchto řetězců. Třeba už zmiňovaný Starbucks vůbec nemá sekci se seznamem toho, co si můžete dát, a to si myslím, že by řada uživatelů ocenila. Mimochodem konkurence to alespoň u stálé nabídky mají, takže to jde, když se chce.
Mimochodem existuje pár geekovských kavárenských projektů, kde si dokonce můžete v kavárně přes jejich aplikaci předem kávu objednat a zarezervovat, a dokonce i zaplatit, a pak si jen přijdete a oni vám ji vydají. Tohle jsem ještě nezkoušel, ale nebojte, zkusím a dám vědět. Takové projekty pro nás technické a aplikační nadšence se mi opravdu líbí a strašně rád si to užívám.
Stejně jako jsme si v rodině užívali placení přes Android mnoho měsíců před jeho údajným spuštěním v ČR (neznalost některých i ICT novinářů, kteří nevědí, že třeba ČSOB to měla již přes rok, mě fascinuje), nebo elektronické jízdenky na vlak v mobilu.
Je nás sice stále málo, ale počet uživatelů vyžadujících aktivní služby a širší nabídky služeb a funkcí aplikací snad roste. A to je dobře.
Hezký týden třeba s aplikacemi na jídlo přeje Michal Rada.

Autor: Michal Rada

Ecommerce Expo 2018

ecommerceVíce než stovka vystavovatelů a až 3000 účastníků se 30. ledna 2018 potká na Výstavišti v Letňanech.

Ředitelka veletrhu Ecommerce Expo Eva Knirschová říká: „Asociace pro elektronickou komerci očekává, že v roce 2017 Češi utratí až 115 miliard korun za nákupy v e-shopech. Podíl tuzemské ecommerce na celkovém maloobchodu tak dosáhne téměř 11 %, což ale také znamená, že je zde obrovský potenciál dále růst.“ A i na toto téma bude veletrh zaměřen.

Pořadatelům se na výstavu podařilo přitáhnout takové hvězdy, jako jsou třeba Google, Heuréka, Zboží.cz, Aukro, Zásilkovna nebo GoPay. Výstava bude zaměřená nejen na obchodní a marketingovou stránku elektronického obchodování, ale bude možné dozvědět se zde maximum informací třeba i z oblasti logistiky a zasílání zboží.

Kromě veletrhu se v ten samý den odehrají i odborné konference, zaměřená na dobývání zahraničních trhů, získání inspirace od zahraničních odborníků, která návštěvníky poučí o tom, jak správně s přístupem na zahraniční trhy pracovat, a naopak, z jakých konkrétních neúspěchů se poučit. Podívejme se společně do zahraničí a nechme se oslovit inspirativní přednáškou bývalého šéfa britského Amazonu nebo rady uznávaného experta na e-commerce Andrease Reiffena. Na konferenci se také naučíte vybrat ten správný trh pro expanzi e-shopu, jak e-shop pro zahraničí správně optimalizovat, ale uslyšíte i upřímné příběhy o neúspěšných expanzích.

-LiM